Do poczytania przy kawie

Super do poczytania przy kawie lub herbacie. Piszemy o gospodarce, nieruchomościach, medycynie, sporcie i innych aspektach życia

Czym tak właściwie jest piaskowanie jachtów?

Czym tak właściwie jest piaskowanie jachtów?

Czym tak właściwie jest piaskowanie jachtów? Dlaczego powinniśmy piaskować jachty i na czym polega ten proces? Każdy sprzęt poddany eksploatacji z czasem zacznie się zużywać. Dotyczy to w szczególności pojazdów. Podobnie sytuacja wygląda ze stanem jachtów, czy też łodzi. Z biegiem lat przeciwporostowa warstwa, która okala zewnętrzną część jachtów, zaczyna gromadzić coraz większe ilości.

Jak zatem wpływa to na fizyczny aspekt jachtu? Przede wszystkim kadłub nie jest już tak gładki, jak za czasów, gdy jacht był o wiele młodszy. Niestety coraz większe ilości warstwy przeciwporostowej niekorzystnie wpływają na przyczepność powierzchni łodzi. Według ekspertów warstwa ta powinna być usuwana z regularnością pięciu lat. Należy jedna pamiętać, że oczyszczanie tych warstw jest niezwykle niewdzięczną pracą, która powinna być pozostawiona specjalistom. Usunięcie tej warstwy możliwe jest za pośrednictwem piaskowania jachtów, a dokładniej części kadłuba. Zadanie to wymaga zaawansowanego sprzętu oraz umiejętności, ponieważ niepoprawnie wykonane piaskowanie może uszkodzić zewnętrzną warstwę kadłuba i wprowadzić toksyczną farbę oraz opiłki metalu do naturalnego środowiska wodnego. Może to być bardzo niebezpieczne dla organizmów, które żyją w wodzie.

Jak przebiega proces piaskowania jachtów?

Czym tak właściwie jest piaskowanie jachtów?
Czym tak właściwie jest piaskowanie jachtów?

Usuwanie dogłębnych osadów za pomocą połączenia piasku i wody znamy jako piaskowanie jachtów. System ten jest niezwykle skuteczny. Odpowiednia proporcja podczas piaskowania jachtów pozwala uzyskać konsystencję, która dokładnie ściera naleciałości, ale nie wytwarza pyłu dzięki temu, że woda równoważy impakt. System usuwa wszelkie stare powłoki, które przyczyniają się do niszczenia struktury jachtu. Dzięki regularnemu czyszczeniu kadłub łodzi może pozostać estetyczne przez o wiele dłuższy czas. Warto również zwrócić uwagę na techniczne aspekty piaskowania, ponieważ proces ten odkrywa wszelkie niedoskonałości, które powstały w przestrzeni zewnętrznej łodzi. Mówimy tutaj przede wszystkim o otarciach i wgnieceniach. Wiele osób zastanawia się jednak nad tym, czy system nie uszkodzi kadłuba. Okazuje się jednak, że piaskowanie jest czynnością, która przy użyciu odpowiedniego sprzętu jest niezwykle prostym do kontrolowania procesem. Jeżeli profesjonalna firma zajmująca się piaskowaniem jachtów może kontrolować intensywność czynności, oznacza to, że zawsze uzyskamy pożądany efekt, dzięki czemu nie należy przejmować się ewentualnymi niedoskonałościami wytworzonymi podczas samego piaskowania. Jeżeli bierzemy pod uwagę strukturę, która zostanie odsłonięta po piaskowaniu, niestety sytuacja jest zależna od kondycji kadłuba.

Jak wiele czasu zajmuje dokładne piaskowanie? Chociaż samo natryskiwanie piasku z wodą zwykle zajmuje jeden dzień, większość firm pozostawi jacht w zatoce przez mniej więcej trzy dni. Czasami jednak łodzie mogą ze względu na swój wiek wymagać nie tylko złuszczenia, ale także dokładnego laminowania. Wydłuży to wówczas prace i prawdopodobnie zwiększy oczekiwany koszt. W przeciwnym wypadku trudno jednak o to, aby jacht powrócił do należnego stanu. Niektóre procesy związane z odrestaurowaniem wymagają też nałożenie kilku warstw farby. Specjalna farba będzie stanowiła powłokę ochronną, która zabezpieczy całą powierzchnię przed kolejnymi uszkodzeniami fizycznymi.

Preparacje i efekty piaskowania jachtów

Proces piaskowania kadłuba łodzi ma też za zadanie usunąć powierzchowne warstwy żelkotu. Podczas procesu piaskowania na dnie łodzi zostają odsłonięte pęcherzyki powietrza. Są one niezbędnym elementem kadłuba. Profil powierzchni łodzi powinien mimo wszystko być dokładnie sprawdzony przez specjalistę, zanim jacht zostanie poddany piaskowaniu. Sama metoda piaskowania i intensywność będą również zależne od składu kadłuba. Co w przypadku zniszczonej farby na dnie kadłuba? Jeżeli farba uległa fizycznym uszkodzeniom lub zaczęła się utleniać, co bardzo często ma miejsce w wiekowych łodziach, należy dokładnie przygotować powierzchnię przed nałożeniem kolejnych powłok. Piaskowanie to bezpieczny i efektywny sposób na to, aby powłoki zostały odnowione lub dokładnie odtworzone w kadłubach, które zostały dogłębnie uszkodzone.

Jeżeli chodzi o materiały ścierne, które będą używane podczas piaskowania, wachlarz ekwipunku czasami różni się w zależności od preferencji śrutowników i ich metodyki podczas pracy. Istotnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest to, że materiał ścierający powłokę kadłuba nie może wywołać żadnych uszkodzeń podczas ścierania resztek farby i usuwania zanieczyszczeń. Żywotność powłoki morskiej jest pośrednio zależna od jej przyczepności, a nie samej wytrzymałości na uszkodzenia fizyczne. Warto mieć również na uwadze to, że niedokładne preparacje powierzchni przed procesem piaskowania narażają ją na dodatkowe uszkodzenia w tym otarcia. Istnieje również aspekt związany ze środowiskiem naturalnym i jego bezpieczeństwem. W farbie i powłokach ochronnych kadłuba zwykle znajdują się chemikalia, które nie powinny wyciekać do akwenów wodnych. Mogą one stanowić ogromne zagrożenie dla zwierząt morskich i roślin z uwagi na swój toksyczny profil.